Špajz

Mnogi smatraju da nije lako hraniti se zdravo. Ali da bismo to promenili najbolje je krenuti od korena. A koren, zapravo, čine namirnice koje se nalaze u našem okruženju u kome provodimo najviše vremena. Da bismo sebi olakšali, potrebno je da iz svog doma izbacimo stvari koje nas dovode u iskušenje, kao što su čokoladice, keksići, čipsevi i slično. Vreme je da napunite svoje police zdravim sastojcima i opustite se kada dođe vreme da razmišljate o tome šta ćete jesti, jer će izbor pred Vama biti mnogo jasniji i lakši.

Predložićemo Vam neke namirnice koje uvek možete da imate pri ruci.

Voće i povrće

Kod voća i povrća nema nikakvih ograničenja. Najbolje je da kupujete sezonsko i da uživate u blagodetima koje Vam pružaju.

Banane uvek razdvojite jednu od druge jer time produžavate njihovo trajanje. I, ono što je najbitnije, ne držite ih u istoj činiji sa ostalim voćem, jer banane utiču na njihov kvalitet. Najzdravije su kada su zrele, tj. kada se pojave crne tačke na kori.

Što se voća tiče, neprocenjivi dar koji nam je priroda pružila je bobičasto voće (jagode, borovnice, maline…) koje obiluje vitaminima i antioksidansima.  Potrebno je obratiti pažnju i ne konzumirati često voće koje ima visok glikemijski indeks (lubenica, dinja, smokva, kajsija), jer je poznato da svakodnevna ishrana takvim namirnicama opterećuje organizam i utiče na stvaranje mnogih bolesti.

Nema potrebe da Vam napominjemo da je jako bitno da obratite pažnju gde i od koga kupujete hranu s obzirom na količinu pesticida kojom se prska današnje voće i povrće.

Kod voća, posebno obratite pažnju na jabuke, limun, breskve, nektarine i jagode, jer spadaju u najprskanije namirnice na našim prostorima.

Limun, obavezno, pre svake upotrebe dobro operite vodom, pa tek onda koristite. Izbegavajte da koristite limunovu koru.

Najbolje je da jabuke uzimate organske ili da ih uzgajate sami, ako ste u mogućnosti, budući da su one broj 1 na listi po količini otrova koje sadrže u sebi. Ako kupite obične, poželjno bi bilo da iskoristite sledeći recept kako biste uklonili što više pesticida.

Recept za sprej: 1 čaša vode, 1 čaša alkoholnog sirćeta, 1 kafena kašičica sode bikarbone. Pomešajte i sipajte u neku bocu. Koristite na voću i povrću tako što ćete ga naprskati, ostaviti da deluje 5 minuta i isprati vodom.

Ovaj sprej možete da iskoristite za čišćenje svih vrsta voća i povrća.

Kod povrća se najviše prska celer, spanać, paprike i paradajz. Zato, raspitajte se kod svog prodavca šta kupujete, a pre svake upotrebe dobro operite ove namirnice.

U najbezbednije voće spada tropsko (banane, mango, ananas, avokado..), a od povrća su najkvalitetnije špargle, karfiol, patlidžan…

Orašasti plodovi

Orašasti plodovi su bogati nezasićenim mastima, vitaminima i mineralima. Šaka dnevno je dovoljna pri očuvanju dobrog zdravlja organizma.

Neizostavni su deo zdrave kuhinje i uz pravilno skladištenje imaju rok do godinu dana. Možete ih čuvati u staklenim teglama, ili papirnim kesicama.

Možete ih koristiti sirove ili pečene za pripremu raznih jela.

Tu spadaju:

  • Bademi
  • Pistaći
  • Lešnici
  • Pinjoli
  • Kikiriki
  • Orasi
  • Brazilski orah
  • Pekan orah
  • Indijski orah
  • Kesten

Semenke

Semenke su super hrana koje upotpunjuju uravnoteženu ishranu. Obiluju proteinima, vitaminima, mineralima, zdravim mastima, kao i vlaknima.

One koje bi bilo dobro da uključite u ishranu su:

  • semenke bundeve
  • semenke suncokreta
  • čia seme
  • laneno seme
  • kim
  • susam

Žitarice

Žitarice su izvor složenih ugljenih hidrata koji se sporo probavljaju, pa dugo iz njih crpimo energiju.

Najbolji izbor su:

  • Ovas (mekinje ili pahuljice – mekinje su zdraviji izbor)
  • Kinoa
  • Proso
  • Heljda
  • Ječam
  • Raž
  • Integralni pirinač

Integralna brašna

Svi znamo da su brašna neizostavni deo naše ishrane, poslastica i hlebova u kojima volimo da uživamo.

Integralna brašna su bogata vlaknima, koja su važna za dobro varenje, imaju veću količinu vitamina B od belog brašna i pružaju osećaj sitosti.

Vrste brašna:

  • Heljdino
  • Ječmeno
  • Raženo
  • Ovseno
  • Speltino

Mahunarke

Mahunarke su hranljive i energetski jake. Sadrže složene ugljene hidrate i najbogatiji su izvor proteina od žitarica.

Dobar izbor su:

  • Pasulj (crveni i beli)
  • Leblebije
  • Sočivo
  • Boranija
  • Grašak

Ulja

Ulja su jedna od najvažnijih stavki u kuhinji, jer je namirnica koju često koristimo kako bismo spremili većinu jela.

Idealna ulja su:

  • Maslinovo
  • Kokosovo
  • Ulje od koštica grožđa
  • Susamovo